شهرسازی، معماری

شهرسازی، معماری

شهرسازی، معماری

شهرسازی، معماری

شهرسازی، معماری
به نام خدا
به وب سایت شهرسازی، معماری خوش آمدید
جهت استفاده بهتر از مطلب وب به لیست موضوعات مراجعه نمایید.
امید است مطالب مورد رضایت شما قرار بگیرد.

داودنصیرزاده ونهری
۰۶ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۳۵

سرآغاز

بسم الله الرحمن الرحیم

نیازهای اعتقادی در شهرسازی اسلامی

الف) شهر زمینه ساز رشد انسان: آیاتی از قرآن کریم بر این نکته اشاره دارد که هر آنچه که در آسمانها و زمین است،‌ به تسبیح خداوند تبارک و تعالی مشغول است؛ مانند آیه ۴۴ سوره مبارکه اسراء «یسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن و ان من شی الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم انه کان حلیماً غفورا، هفت آسمان وزمین و هر چه در آنهاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست، جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست و لیکن شما تسبیح او را فهم نمی‌کنید. همانا او بسیار بردبار و آمرزنده است.» یکی از مهم‌ترین وظایف انسان در ایجاد محیط زندگی خویش آن است که عناصر و فضاهای شهری و هر شی انسان ساخته‌ای این تسبیح را به اهل شهر و به هر ناظر و تازه واردی القا نماید. به بیان دیگر شهر باید بتواند تجلی‌گاه و نمایشگر تسبیح الهی توسط همه اجزای متشکله‌اش باشد.

ب) یادآوری هویت انسانی: هر شهر و هر جزئی از آن بایستی انسان را به اصول و ارزشهای فرهنگی و اسلامی متذکر گردد و آنها را در ذهن هر ناظری یاد آور شود این عناصر نیز گاه آیات الهی هستند و زمانی دیگر سمبل‌ها و نشانه‌ها؛ آیات الهی که باید آنها را تمامی مخلوقات طبیعی دانست به عنوان نمونه‌ای از قدرت و کمال پروردگار می‌تواند هدایت گر انسان‌ها باشند همانگونه که سمبل‌ها و نشانه‌ها همچون مسجد یا حسینیه،‌ یا اشکالی چون گنبد و قوس،‌یا طرح‌هایی چون طرح‌های نمادی از این یادآوری‌های دینی است. اسلیمی یا حتی رنگ‌ها و بی‌رنگی‌هایی درشهر که می‌توانند ارزش‌هایی را برای مردم یادآوری نمایند.

ج) رعایت حدود الهی: اگر قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۹۶ می‌فرماید «و لو ان اهل القری امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الا رض و لکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون) (چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزگار می‌شدند،‌ما درهای برکات آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن چون «آیات و پیغمبران ما را» تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر کردار زشت رساندیم). باید دانست که شهر اسلام بایستی بتواند زمینه رشد تقوای الهی را در انسان‌ها فراهم نموده و از هر آنچه که امکان بروز گناه و خدشه به تقوای الهی را سبب شود جلوگیری به عمل آورد تا شهر بتواند محل نزول برکات الهی باشد. روشن است که این رعایت حقوق الهی و به عبارت دیگر تقوا، نه فقط شامل ابعاد و اضلاع سازه‌های شهری بلکه قدرتی درونی برای رعایت حقوق الهی در تمامی ابعاد آن مانند رعایت حقوق شرعی و شهروندی می‌باشد و تمامی تلاش‌های فرهنگی در یک شهر دینی، در همین راستا قابل تعریف و اعتبار سنجی است این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که براساس آیات قران کریم، آبادانی و ویرانی یک شهر، نه فقط در سازه‌ها و ساخته‌های آن بلکه در باورهای انسانی آن قابل توصیف است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی